Wat is BAT
In 2017 hielden de makers van de BAT-munt een van de meest succesvolle crowd sales in de geschiedenis: in slechts 30 seconden slaagden ze erin om munten te verkopen voor $36 miljoen. Tegen het einde van de ICO kochten gebruikers de Basic Attention Tokens (waar de afkorting voor staat) op tot $1 miljard.
Natuurlijk trok het project meteen ieders aandacht. Hoe hebben de ontwikkelaars het gedaan? Sommige analisten neigden naar een goed doordachte reclamecampagne; anderen waren ervan overtuigd dat de BAT-oprichter zijn persoonlijke merk heeft opgeschud en gebruikers heeft gelokt met zijn autoriteit.
In ieder geval werkte het verhaal over limited-issue tokens erg goed. In totaal werd voor $1,5 miljard aan munten uitgegeven. De meeste daarvan werden verkocht tijdens de ICO.
De makers hadden dus nog $500 miljoen aan tokens in handen. Ze besloten deze als volgt te verdelen: 300 duizend ging naar nieuwe gebruikerswerving en 200 duizend werd toegezegd voor de ontwikkeling van het project en salarissen voor IT-specialisten.
Waarom is dit token zo aantrekkelijk? Het idee is dat voor BATs, verkopers tijd en virtuele ruimte kunnen kopen om te adverteren op online platforms. Dat gebeurt allemaal volledig natuurlijk in de nieuwe browser Brave, gemaakt door hetzelfde bedrijf. Er is een verhoogde mate van vertrouwelijkheid van de activiteiten en de getoonde inhoud is uitsluitend relevant voor de interesses van gebruikers. Het is duidelijk dat er binnen dit systeem een continue circulatie van BAT-munten zou zijn, dus nu migreren ze van de portemonnee van kopers naar die van verkopers - en vice versa.